بدون اتلاف وقت، در هر مکانی بهترین ها را انتخاب کنید

اصول انتخاب مدل آینه و شمعدان عروس چگونه است؟

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی در زمینه انتخاب مدل آینه و شمعدان عروس خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. در رابطه با مدل آینه و شمعدان باید بر حسب سلیقه عمل کرد اما بعضی از نکات در این زمینه وجود دارد که در پروسه خرید و آماده‌سازی سفره عقد باید به آن توجه نمود و در ادامه به این نکته‌ها و پارامتر‌های مهم خواهیم پرداخت.

در ابتدا اگر بخواهیم نگاهی مختصر به تاریخچه این امر بیاندازیم باید گفت که انتخاب آینه و شمعدان عروس از دیر باز یکی از مهم‌ترین و جزء ملزومات مهم و اساسی برای مراسم عقد در بین ایرانی‌ها می‌باشد. خانواده عروس و داماد، مخصوصاً عروس و داماد سعی بر این دارند تا بهترین آینه و شمعدان را برای سفره عقد خود تهیه کنند.

تاریخچه آینه و شمعدان عروس

اگر بخواهیم به صورت ریشه‌ای وجود آینه و شمعدان را بر سر سفره عقد بررسی کنیم به زمان زرتشت خواهیم رسید در زمانی که زرتشتیان مراسم عقد عروس و داماد را برگزار می‌کردند آینه و شمعدان وجود داشت و یکی از رسوم اصلی و مهم در مراسم عقد محسوب می‌شود. همانطور که در ابتدای مقاله به آن پرداختیم در زمان زرتشت نیز اصول انتخاب مدل آینه و شمعدان عروس بوده و طبق یکسری اصول آینه و شمعدان را انتخاب می‌کردند.

در زمان زرتشت آینه و شمعدانی که سر سفره عقد قرار داشت معنای مهمی را در پی داشت. آینه‌ای که برای عروس و داماد در نظر گرفته می‌شد و سر سفره قرار می‌گرفت نشان دهنده بخت و اقبال عروس و داماد بود. به صورتی که معتقد بودند هرچه آینه بزرگتر باشد بخت و اقبال روشنتر و بهتری در انتظار عروس و داماد است.

بخوانید: در خرید نقره دقت کنید

مدل آینه و شمعدان عروس

در رابطه با شمعدان نیز بر این اعتقاد بودند که نحوه آبکاری شمعدان هایی که سر سفره قرار می‌گیرد نمادی از فرزندان عروس و داماد می‌باشد و به نوعی در آینده فرزندانشان از آنها مراقبت خواهند کرد. رسم و رسوماتی که در رابطه با آنها توضیحاتی خدمت شما ارئه شد بخشی از تاریخچه رسمی بود که تا به امروز در مراسم عقد و به صورت کلی عروسی ما ایرانی‌ها باقی مانده و با ما تا به الان در مراسم عقد و عروسی زوج‌های جوان همراه بوده. آینه و شمعدانی که در آن زمان‌ها بیشترین استفاده را در مراسم عقد و به صورت کلی ازدواج دو زوج جوان داشت علاوه بر شکل ظاهری که به آن اشاره شد به نوعی یک صنایع دستی بسیار پر رونق و کار آمد به حساب می‌آمد و اکثراً از جنس نقره بود البته در بعضی از موارد نیز آینه و شمعدان‌های سفالی نیز به چشم می‌خورد و مورد استفاده قرار می‌گرفت.

شاید برایتان جالب باشد در گذشته عروس و داماد از طرف خانواده‌های خود حق اظهار نظر این چنینی در رابطه با آینه و شمعدان نداشتند و آینه شمعدان باید بزرگ انتخاب می‌شد. علت این امر نیز این بود که در قدیم عروس و داماد تا روز عقد یکدیگر را نمی دیدند ناگفته نماند که در همه موارد به این صورت نبود اما رسوم حاکم در آن زمان‌ها به این شکل بود و اکثراً شرایطی که خدمتتان عرض کردیم را داشتند.

علت انتخاب آینه و شمعدان نقره یا سفال بزرگ به همین علت بود تا عروس و داماد روز عقد یا عروسی برای اولین باریکدیگر را داخل آینه سر عقد ببینند. به همین منظور آینه و شمعدان سر عقد را بزرگ در نظر می‌گرفتند تا عروس و داماد روز ازدواج و سر سفره عقد به خوبی یکدیگر را ببینند.

نکات مهم در رابطه با اصول انتخاب مدل آینه و شمعدان عروس

در این بخش از مقاله در رابطه با آینه و شمعدان اطلاعاتی را خدمتتان عرض خواهیم کرد تا بتوانید در زمان تهیه آینه و شمعدان با توجه به سلیقه و شرایط خود آینه و شمعدان نقره یا … مناسب خود را انتخاب کنید.

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید سایز آینه و شمعدان است اگر خونه نقلی و کوچکی را برای شروع زندگی خود انتخاب کرده اید لازم نیس آینه و شمعدان بزرگی را برای مراسم عقد خود در نظر بگیرید چرا که با توجه به زندگی‌های امروزی استفاده از آینه و شمعدان بسیار بزرگ در صورت داشتن خانه کوچک توجیه منطقی نداشته و به همین منظور می‌توانید از آینه شمعدان کوچک برای برگزاری مراسم استفاده کنید.

در پاراگراف‌های قبلی به این موضوع اشاره شد که آینه و شمعدان‌های نقره، سفال و … وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده نمود اما به صورت معمول طبق روالی که مرسوم است در خرید آینه و شمعدان عروس معمولاً از جنس نقره استفاده می‌شود. جنس‌های دیگری نظیر چوب، سفال، کریستال و زینگ، پی وی سی و آلومینیوم در این زمینه در بازار وجود داشته اما محبوب‌ترین آنها آینه و شمعدان نقره می‌باشد و معمولاً این جنس آینه و شمعدان در سفره عقد استفاده می‌شود.

نکته‌ای که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید این موضوع است که خرید آینه و شمعدان نقره می‌تواند یک نوع سرمایه گذاری نیز محسوب شود چرا که نقره نیز همانند طلا به روز حساب شده و زمان فروش نیز با توجه به ارزش روز آن محاسبه خواهد شد. البته ناگفته نماند که فروش آینه و شمعدان امری پسندیده در بین خانواده‌های سنتی محسوب نمی شود اما در صورت لزوم می‌توانید آینه و شمعدان نقره خود را بفروشید.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید هنگام خرید می‌باشد به این نکته توجه داشته باشید زمان خرید اصل یا تقلبی بودن آینه و شمعدان نقره مورد نظر را شناسایی کنید. چگونگی تشخیص نقره اصل یا تقلبی نیز به این شکل می‌باشد که عیار ۹۲۵ و اسم تجاری یا برند کارخانه سازنده بر پشت آینه و شمعدان حک شده باشد.

نکته دیگری که امری بدیهی می‌باشد اما در اینجا به آن اشاره خواهیم داشت دریافت فاکتوری دقیق و کامل می‌باشد. این نکاتی که به آنها اشاره شد جهت خریدی درست باید لحاظ شود و به آن توجه لازم را داشت، تا در صورت تصمیم به فروش آن نیز دچار مشکل نشوید و با توجه به به هزینه‌ای که برای آن داده اید کالایی با اصالت و درست دریافت کنید.

آینه و شمعدان ایرانی یا خارجی؟

یکی دیگر از اصول انتخاب مدل آینه و شمعدان عروس که ممکن است بسیاری از افراد در انتخاب یا تصمیم‌گیری در رابطه با آن دچار تردید شوند انتخاب جنس ایرانی یا خارجی می‌باشد. نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که علاوه بر سلیقه هزینه‌ای که برای این امر کنار گذاشته اید تعیین کننده می‌باشد که کدام جنس تهیه شود.

شاید باوری که برای بسیاری از مردم در این زمینه وجود داشته باشد به این شکل باشد که در صورت انتخاب آینه و شمعدان ایرانی هزینه کمتری را باید متقبل شوند که این باور در بسیاری از موارد غلط می‌باشد. ممکن است یک آینه و شمعدان نقره آلمانی از لحاظ قیمتی از آینه و شمعدان ایرانی بسیار ارزان‌تر باشد به عنوان مثال یک آینه و شمعدان ایرانی که ساخت اصفهان باشد و جزء صنایع دستی این استان نیز به حساب بیاید ممکن است چند برابر آینه و شمعدان خارجی قیمت داشته باشد.

باید توجه داشته باشید که چقدر هزینه برای خرید آینه و شمعدان عروس کنار گذاشته اید و متناسب با آن جنس مورد نظر خود را انتخاب کنید. اما آینه و شمعدان‌های خارجی نیز از قیمت‌های بالایی برخوردار می‌باشند به عنوان مثال آینه و شمعدان نقره ساخت چک جزء گرانترین آینه و شمعدان‌ها به شمار می‌روند و به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که تصمیم به خرید همچین آینه و شمعدان‌هایی گرفتید حداقل ۱۰ میلیون تومان برای آن در نظر داشته باشید و بعد از آن اقدام به خرید آن کنید.

در نظر داشتن فضای مناسب برای آینه و شمعدان

آینه شمعدان خود را با توجه به فضای خانه خود تهیه کنید به عنوان مثال اگر خانه شما فضای کافی را نداشته و برای خانه خود یک میز نهار خوری در نظر گرفته اید می‌توانید به جز آینه از شمعدان‌های آن برای میز نهار خوری خود استفاده کنید. و اگر در داخل خانه خود فضای کافی در اختیار دارید کنسولی برای آن در نظر بگیرید و آینه و شمعدان نقره یا … خود را بر روی آن قرار دهید و با وسایل تزئینی یا تنها با آینه و شمعدان آن را روی کنسول به سلیقه خود بچینید.

در صورت نداشتن فضای کافی یا میز نهار خوری می‌توانید آینه و شمعدان خود را داخل بوفه یا میز توالت خود نیز قرار دهید. به صورت کلی پیشنهاداتی که در این رابطه وجود داشت را خدمت شما عزیزان ارائه کردیم تا با توجه به شرایط خود آینه و شمعدان خود را انتخاب کنید و در صورت نداشتن جای کافی به کلی از خیر تهیه آینه و شمعدان نگذرید. سایز آینه و شمعدان بسیار مهم است در صورت نداشتن جای کافی و با توجه به شرایط خود آینه و شمعدان را انتخاب کنید.

اشتراک گذاری:

اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در pinterest
Pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه