بدون اتلاف وقت، در هر مکانی بهترین ها را انتخاب کنید

ویژگی های 3 سبک اصلی مطرح در قلمزنی نقره ایران کدامند ؟

3 سبک اصلی مطرح در قلمزنی نقره ایران

در این مقاله از نقره گل به بررسی سبک های اصلی قلمزنی نقره ایران پرداختیم که هرکدام چه ویژگی هایی دارند و به چه روش هایی روی فلز های مختلف از جمله نقره کار میکنند. 3 سبک اصلی عبارتند از :
  • شیراز
  • تبریز
  • اصفهان

قلمزنی شیراز :

در سبک شیراز ، قلمزنی به دو روش ریزه قلم که روی فلز مس و برنج در دوره های صفویه و زندیه و قبل از آن متداول بوده و برجسته یا منبا که در دوره قاجار با الگوبرداری از سبک هخامنشیان تا اکنون انجام میشود. بیشتر بر روی نقره صورت میپذیرد. روش اجرای کار بدین صورت است که پس از طراحی بر روی کار و نیم بر کردن برجسته سازی شروع میشود که در این سبک بیشتر از نقوش هخامنشی و ساسانی و گل مرغ استفاده میشود. در این نیز این سبک را مکتب شیراز مینامند و منحصر به شیراز میباشد.

قلمزنی تبریز و اصفهان :

در سبک تبریز برای حرکت قلم و انجام قلمزنی از حرکت و فشار مچ دست استفاده میشود و در سبک اصفهان از ضربات چکش استفاده میشود. به همین دلیل قلم تبریز صاف و کم عمق است ولی قلم اصفهان عمیق تر میباشد. قلم زنی در اصفهان نیز در 2 سبک مجزا میباشد که به نام های قلم ریز و قلم زنی برجسته که هنرمندان اصفهان این سبک را در سال های اخیر اجرا میکنند. قلم زنی برجسته دارای برجستگی های عمیق تر میباشد و حالت 3بعدی را ایجاد می نماید. این گونه از قلم زنی در ساخت ضریح امامان شیعه استفاده میگردد. نمونه محصولات قلمزنی تبریز

اشتراک گذاری:

اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در pinterest
Pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه