بدون اتلاف وقت، در هر مکانی بهترین ها را انتخاب کنید

روش‌های خانگی برای رفع سیاهی ظروف نقره

یکی از رایج‌ترین مشکلات در نگهداری ظروف نقره مسئله کدر شدن آن است، با اینکه کدر شدن یا سیاه شدن نقره از نظر ظاهری خوشایند نیست اما نشانه خوبی از اصل بودن نقره به شمار می‌آید به طوری‌ که هر چقدر نقره تیره‌تر شود عیار آن هم بالاتر است! پس اگر متوجه بروز لکه و یا سیاهی بر روی ظروف نقره‌تان شده‌اید اصلا نگران نباشید این یک مسئله طبیعی است زیرا نقره در محیط مرطوب دچار اکسیداسیون شده و به رنگ تیره در می‌آید، در این مطلب با چندین روش خانگی برای از بین بردن سیاهی ظروف نقره آشنا می‌شویم.

چرا ظروف نقره دچار سیاهی و لک می‌شود؟

کدر و یا سیاه شدن ظروف نقره همان‌ گونه که در بالا به آن اشاره‌ شد یک مسئله طبیعی بوده و نشانه اصل بودن ظروف نقره است. تماس سطح نقره با آب و هوای مرطوب و انواع شوینده‌ها باعث اکسید شدن نقره می‌شود و در نتیجه رنگ آن به سیاهی می‌زند. برای جلوگیری از سیاه شدن نقره لاک مخصوصی بر روی سطح نقره زده می‌شود تا به صورت محافظ عمل کرده و مانع از اکسید شدن نقره شود؛ البته ناگفته نماند که این روش قادر است تا مدتی سیاه شدن نقره را به تاخیر بیندازد و هر چند وقت دوباره باید تمدید شود. ریختن برخی مواد غذایی مانند سس در ظروف نقره، زمینه را برای اکسید شدن سریع‌تر آن فراهم می‌کند بنابراین سعی کنید این نوع مواد را پس از مدت کوتاهی از ظرف خارج کنید. به یاد داشته باشید که برای خشک کردن ظروف نقره از پارچه‌های غیر پشمی استفاده کنید.

 از بین بردن سیاهی و کدر شدن ظروف نقره با روش‌های خانگی 

میتوانید برای از بین بردن سیاهی و کدر شدن ظروف نقره از موادی که در آشپزخانه خود دارید استفاده کنید. با استفاده از روش‌های خانگی زیر میتوانید درخشندگی و زیبایی روزهای اول را به ظروف نقره خود بازگردانید!

 رفع سیاهی ظرف نقره
قبل و بعد از رفع سیاهی ظروف نقره

روش اول:

مقداری سرکه را در یک قابلمه بریزید و بگذارید تا گرم شود سپس ظروف نقره را با آن شستشو دهید، این کار باعث از بین رفتن لکه‌ها از ظروف نقره می‌شود.

 روش دوم:

روش دوم قرار دادن ظروف نقره داخل آب نمک است. این کار نیز به برطرف شدن لک‌های کمک می‌کند.

روش سوم:

ماده بعدی که میتوانید از آن برای از بین بردن لکه‌های ظروف نقره کمک بگیرید الکل است. با استفاده از پد آغشته به الکل به آرامی قسمت‌های لکه دار را پاک کنید.

روش چهارم:

روش بعدی استفاده از گچ یا قرص کافور است زیرا رطوبت موجود در هوا را به خود جذب می‌کنند در نتیجه از اکسید شدن ظروف نقره جلوگیری می‌شود. برای این منظور کافی است که در محل یا ظرفی که ظروف نقره را در آن نگهداری می‌کنید یک تکه گچ یا قرص کافور بگذارید،

روش پنجم:

راه حل پایانی استفاده از ورق آلومینیومی به همراه مقداری نمک است برای این کار یک قابلمه با اندازه مناسب را انتخاب کنید و سپس قسمت مات ورقه آلومینیومی را در کف قابلمه پهن کنید تا قسمت شفاف آن رو به بالا باشد پس از آن به سراغ ظروف نقره‌ای خود بروید و آن‌ها را داخل قابلمه قرار دهید و مقداری آب داخل قابلمه بریزید و بگذارید تا برای مدتی (مثلا 20 الی 30 دقیقه) در حرارت متوسط بجوشد پس از آن مقداری نمک به آب اضافه کنید و بگذارید تا مدتی دیگر بجوشد، پس از گذشت 20 الی 30 دقیقه ظرف‌ها را از آب خارج کنید در این روش لکه‌های سیاه نقره جذب آلومینیوم می‌شوند.

نکته مهم در تمیز کردن ظرف‌های نقره

در تمیز کردن نقره از اسفنج‌ها یا سیم‌های زبر استفاده نکنید! اما اگر سهوا این کار را انجام دادید و درخشش ظرف نقره شما از بین رفت می‌توانید مقداری شیر لخته شده را روی ظرف بریزید و پس از مدتی آن را با یک دستمال نرم و لطیف پاک کنید تا جلای از دست رفته بازگردد. 

امیدواریم با ارائه این راهکارهای ساده‌ی خانکی بتوانید تمامی لکه‌ها را پاک کنید و زیبایی و درخشندگی روزهای اول را به ظروف نقره خود بازگردانید. 

اشتراک گذاری:

اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در pinterest
Pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه